Gatal-gatal

Lately, I’m having gatal2 dekat tapak tangan and kaki. Nak tido pon payah. Asyik menggaruk ajer. Wa mmg takleh tahan, tp dh mcm beruk mat ye jer aku menggaruk sana sini. Dah berapa hari berlarutan, bukan tapak kaki ngan tangan je, aku rase cam satu badan rase miang. Uhh.. adakah itu NORMAL???

Since weekend, aku tahan jer.  Rabu lepas adalah hari cuti am di Melaka sempena Historical Melaka gitula gayanya.. Tp, Mr Shah plak tak cuti. Tak besh langsung!! Tp aku dh pesan awal2 balek cepat, sbb nak pi jumpe Nenek Normah Kiamah, doktor panel kluarge kami. Ekekeke…

BUkan ape, aku dh tahan nau gatalnye. Ni bukan gatal2 timbul rashes ke ape, ni gatal2 mcm miang gitew. Nak garu2 je tp tade ape bijik ke ape ke. So aku rase cam lain macam je. Pelik gatal tak bersebab. Adakah sbb urat kaki aku semakin timbul yg menyebabkan gatal? Adakah kaki ngan tangan nak bengkak due to water retention? Owh.. setelah bertanya pada ramai pihak, gatal2 bukanla tanda2nya. So, aku mengambil keputusan utk berjumpa doktor panel kluarge kami.

Ptg tuh, Mr Shah kol suh siap2. Aku siap2, Mr Shah sampai umah, we all teros cabut ke rumah Nek Normah. Risau jugak klu2 dier tade umah, tp nasib aku agak baik… Nek Normah kebetulan tgh minum2 petang. Fuh..

Then, cite2la ngan Nek Normah ni…

 

Nek Normah : Ko ape hal ni?

Aku : Entahla nek, gatal2 ni.. kat tapak kaki, tapak tangan..melaratla satu badan ni nek.. (sambil gaya2 menunjukkankegatalan yang amat)

Nek Normah: Ko pegi mane ni? Ko ade jalan mane2 ke?

Aku: Ntahla nek. Agaknye pi spital arituh ko.

Nek Normah: Waktu2 mghrib jgn merayap2. Dah badan mcm ni. Kena sembur pontianak gaknye.

Aku: Hah! Ntah nek.. tak tahan gatal ni nek.

Nek Normah: Bak sini botol air tuh.

Nek Normah amek botol tuh. Bacalah ayat2 yg patut.

Nek Normah: Meh sini kau, duduk depan nenek ni.

 

Aku duduk, Nek Normah dok bace mentera dier.  Aku aderla dgr sikit. Hiks… Kasik tiup, puh sana puh sini… Consultation done. Hehehe.

Sambil tuh, Nek Normah dok pesan, time mengandung jgn merayau sana sini. Malam2 jgn merayau2. Akak ponti suke ikot. Tuh agaknye kene sembur dek akak ponti. Last dier suh kumur2 air jampi, sembur kat luar umah nnt. Takpon pi spital, lalu umah mayat. Dier kater ramai budak kene lepas lalu umah mayat kat situ. Cite org tua dgr jelaa kan. Kadang2 kite kene berhati2 jugak esp. tgh preggy ni. Huuhuhu…

So salam2 nek normah. Hulur duit consultation. Heheh.  Balek umah cepat2.  Kumur2 air jampi tadi and sembur kat luar umah 3 kali. Then baru sapu air tuh kat muka.

Malam tuh, aku tido dgn lenanya. Lega, tade gatal2 lagi. Uhuhuh… adekah tu sychology? ntahlaa.. tetibe tak gatal kan? Pelik….

 

Note : Tp pagi ni aku rase gatal2 balek. Aduhai… ke sbb lain ni!!! Ke perlu ku sembur air jampi itu lagi. Hmmmm…😦

3 thoughts on “Gatal-gatal

  1. Pingback: MC lagi.. « Senorita Violet

Leave a Reply

