Today’s Check-Up

Pagi td aku ke klinik utk check up. Aku ingat ahkak bos ade. Rupenye, dier ke KL. Uhuhu.. kelam kabut aku sampai opis. Lom sempat tarik napas, dh sana sini kol.

Anyway, td check-up is not so bad. Nurse yg consult aku, membahasakan diri dier ‘ACIK’ lagi. Verfy soft spoken and baik jer.  Berat aku naik dlm 800gm in two weeks. OKla tuh kan..supposed 1kg.  So, aku rase a bit lega of that. Still, dpt pen merah sbb berat tak cukup naik, takpelah dr terover naik. Kat Klinik Kerajaan, kaler pen dier pon ader terjemahan tersendiri. And of course, klu Merah tuh maksudnye yg tak berapa nak bagus. Tp takpelah, berat aku pon dh over2 naik, so nak deliver ni aku tamaula ader masalah2 lagi. Penat dah aku nak ulang alik pi spital. Tak larat sbb kojenye asyik menunggu ajerk.

So tadi Acik nurse tuh consult pasal persediaan bersalin and kaedah merancang.

Persediaan Bersalin

So for the preparation, make sure beg udah siap with, so senang sket..klu dah tgh sakit2 tuh ko baru nak packing alamak nye jadik BBA… ape tuh BBA nnt akak terangkan yerrr…

  • Baby suits, with mitten and booties
  • Baby blanket
  • Towel
  • Baju and kain batik for omaknye(seeloknya berbutang, so senang nak breastfeed)
  • Pad bertali
  • dan ape2 lagi yg you thing you need.

Tanda2 sakit bersalin, as per what has been explained

  • Sakit – sakit dr perut ke pinggang ke ari2 dan sakit yg kerap-kerap (10 minit sekali)
  • Air – turun air or air ketuban pecah. Cepat2 ke hospital takot infected baby and uri.
  • Darah – turun darah walaupon sedikit

Bila dh ade tanda2 ni, cepat2 la ke hospital..jangan tunggu2 lagi takot BBA (Born Before Arrival) maksudnya tak sempat smpi spital, ekau dh terberanak. Contohnya,  dah tau jalan jam, ekau hegeh2 lagi..haa amek ko terberanak dlm kereta. Macam tuhlaa.. bukan ape, takot kuman infected your baby, tali pusat and so on. So, bile dah ade tanda2 bersalin, sila silalah ke hospital, toksah nak pose2 ekau tuh kuat bebenor…

Kaedah Merancang.

As explained, rahim kita sgt solid sebelum mengandung. Ukuran about 3cm  mcm tuh…aku tak igt exact ukuran panjang lebar dier. Tp ade la 3 cm. So bile kita mengandung, ia akan membesar and menganjal mengikut kebesaran baby, uri dan air ketuban. So elastik la rahim kita ni. Once, kita bersalin, ia akan mengecut balek. So utk menjadikkan ia solid like before mengandung dulu, ia mengambil masa 2 tahun.  Thats why kita digalakkan meranncang bukannye taknak lagi, tp sebaik2nya merancang utk mendapat rahim yg sihat supaya kandungan kita pon sihat.  Tp tak bermakna tak boleh mengandung, tp let some time to rahim kita recover dulu. So, plan laa  utk kebaikan anda dan anak anda jugak. Kaedah2 dier mcm,

  • IUD – mcm tali tangsi utk block sperma bersenyawa dgn ovum, jangkamasa sekali pakai adalah 3 tahun. Tp kena pi gynae utk pasangkan alat tuh dlm rahim kita.
  • Pil- kena makan pil tiap2 hari
  • Suntikan – tak di galakkan utk yg muda
  • Kondom – kaedah kiraan sendiri dan protection di pakai oleh suami
  • Amalkan penyusuan susu ibu. – amalan breastfeeding bagus, sebaik2nya 2 tahun spt yg digalakkan, and biler fully breast feeding ni period maybe dtg lambat sket.

Ntahla..ni aku lom buat research lagi ekceli. Sume explanation adalah based from Acik Nurse td. Tp every method pon ade sequence and consequencenye.  Tanye Acik nurse tuh punye recommendation pon, dier ckp terpulanglah pada awak.  Td aku jumpe sorang budak ni, dtg utk check IUD yg dier pasang, every 3 mths kena dtg check. Dier cakap, dier pakai IUD ni, period dier dtg tak henti2 and jerawat tumbuh besar2 kat area dagu. Plus ade rase sengal2 sket bile angkat kaki or so on.

Hmmm… oklah enough for today. Got work to do. Aku sudah promise itu bos aku leh develop report yg dier request dlm masa 1 hari. Tp satu hapak pon tak compile lagi. Abislah aku…. sape suh pandai2 ckp 1 hari. Uhuhu…

Anyway next check-up is on 25th May, by that time aku udah 9 bulan 12 hari..uhuhuhu… bestnyeee!!!😉

 

Next schedule;

11th May – Kelas Peneman

15thMay – BSP Test

18th May – Antenatal Check-up at Hosp.

25th May – Antenatal Check-up at Klinik.

Leave a Reply

